Zkontrolovat stav registrace ESTA
Novinky, informace a pomoc ESTA.

Co je automatizovaná pasová kontrola (APC)?

Upraveno: říj 15, 2023  | Tagy: APC, Letištní ochranka, Způsobilost ESTA

V rámci pokračující snahy o lepší zvládání rostoucího počtu cestujících na amerických letištích spolupracovaly CBP a letištní úřady před několika lety na spuštění programu APC (Automated Passport Control). Cílem této inovativní technologie je urychlit proces kontroly cestujících prostřednictvím samoobslužných kiosků APC (Automated Passport Control), kde mohou cestující elektronicky podat své biografické údaje a celní prohlášení. Od zavedení programu v květnu 2013 pomohl přinést zkrácení čekací doby o 20 až 40 %.

Účel kiosků automatizované pasové kontroly (APC)

Hlavním cílem systému APC je zvýšit produktivitu úředníků CBP (celní a pohraniční ochrany) tím, že se řada nezbytných, ale rutinních funkcí sběru dat přesune na cestující v době, kdy by jinak stáli v dlouhých frontách a čekali na obsloužení. Vzhledem k tomu, že fronty u kiosků APC jsou obvykle výrazně kratší, mohou být cestující odbaveni rychleji a dříve se vydat na cestu.

Kromě toho kiosky APC snižují pracovní zátěž úředníků CBP a uvolňují je pro jiné úkoly. Používání těchto kiosků není nijak složité, nevyžadují placení žádných členských poplatků a jejich používání není spojeno s žádnou předběžnou registrací. Další výhodou je, že uživatel nemusí vyplňovat formulář prohlášení, protože všechny potřebné otázky pokrývá elektronický systém kiosku.

Co zahrnuje automatizovaná pasová kontrola?

APC (Automated Passport Control) je program, který provozuje vládní agentura CBP (Customs and Border Protection). Jeho cílem je urychlit vstupní proces pro následující skupiny osob:

  • občané Spojených států,
  • legální trvalí obyvatelé Spojených států,
  • účastníci způsobilých programů bezvízového styku, jako je ESTA,
  • občané Kanady,
  • někteří konkrétní cestující, kteří mají vízum do USA.

APC toho dosahuje automatizací procesu v oblasti primární kontroly Celní a pohraniční ochrany. Cestující mohou využívat samoobslužné kiosky, kde zadávají biografické údaje a odpovídají na otázky.

Vezměte prosím na vědomí následující informace: S tím nejsou spojeny žádné náklady. APC také nevyžaduje účast v žádném programu a ani předběžnou registraci. Co se týče nakládání s osobními údaji/dat, dodržuje velmi vysoké standardy ochrany. Cestující, kteří využívají APC, mají kratší čekací dobu, rychlejší vyřízení a menší dopravní zácpy.

Jak funguje automatizovaná pasová kontrola?

Všude, kde je systém APC zaveden, mohou cestující, kteří splňují podmínky, jít přímo ke kioskům APC v prostoru pasové kontroly na letišti, místo aby museli vyplňovat tištěný formulář celní deklarace. Po příchodu ke kiosku bude cestující požádán, aby se vyfotografoval, naskenoval svůj pas a odpověděl na několik otázek týkajících se CBP, aby se ověřily jeho letové a biografické údaje.

Jakmile cestující tento proces dokončí, bude mu vystaveno potvrzení o převzetí. Potvrzení pak může spolu se svým pasem odnést úředníkovi CBP k závěrečné fázi kontroly, po níž dostane povolení ke vstupu do Spojených států.

Kiosky APC umožňují, aby skupina osob s bydlištěm na stejné adrese byla vyřízena současně.

Na kterých letištích mohou oprávnění cestující využívat systém APC?

Na následujících amerických letištích jsou v současné době k dispozici kiosky APC. Očekává se, že v budoucnu přibydou další:

  • Mezinárodní letiště Albuquerque (ABQ)
  • Mezinárodní letiště Edmonton (YEG)
  • Mezinárodní letiště Newark Liberty (EWR)
  • Mezinárodní letiště Oakland (OAK)
  • Mezinárodní letiště Ontario (ONT)
  • Mezinárodní letiště Filadelfie (PHL)
  • Mezinárodní letiště Salt Lake City (SLC)
  • Mezinárodní letiště Petrohrad-Clearwater (PIE)
  • Mezinárodní letiště Stewart (SWF)
  • Mezinárodní letiště T. F. Greena (PVD)
  • Přístav Vancouver Seaport (YHC)

Jak cestující používá kiosek APC?

Aby mohl oprávněný cestující začít, musí aktivovat obrazovku a zvolit typ cestovního dokladu. Dalším krokem je naskenování tohoto dokladu a výběr důvodu, proč cestuje do Spojených států. Poté musí sejmout otisky prstů a svou fotografii a odpovědět na několik otázek týkajících se prohlášení. Systém pak tyto informace předá CBP, kde se provede standardní posouzení rizik. Po jeho provedení přístroj vytiskne potvrzení.

Jakmile cestující skončí u kiosku APC, měl by svůj cestovní doklad, vytištěnou stvrzenku a palubní vstupenku (pokud je k dispozici) odnést úředníkovi CBP, který vše ověří a poté vydá konečné odbavení.

Kdo je oprávněn používat automatizovaný systém pasové kontroly?

Kiosky APC mohou využívat občané Spojených států, občané Kanady, účastníci programu bezvízového styku (VWP) a cestující, kteří do USA vstupují s vízem D, C1/D nebo B1/B2.

Mohou APC používat držitelé průkazu oprávněného trvalého pobytu v USA, průkazu hraničního přechodu USA, amerického víza a cestující v rámci programu bezvízového styku (VWP) - včetně držitelů pasu ESTA, kteří již dříve vstoupili do Spojených států v rámci tohoto systému?

Ano, tito cestující mohou využít APC a projdou podobným postupem jako u kiosku APC, jak je uvedeno výše. Budou však muset projít poněkud odlišným procesem snímání otisků prstů a fotografií. V této fázi je třeba poznamenat, že návštěvníci s povolením ESTA mohou ve Spojených státech zůstat pouze 90 dní nebo méně.

Musí cestující, kteří využívají kiosek APC, stále vyplňovat formulář celního prohlášení?

Ne, to není nutné. Cestující bude moci tyto otázky zodpovědět elektronicky během návštěvy kiosku APC. Poté budou tyto informace ústně ověřeny pracovníkem CBP. Pokud jste již vyplnili formulář prohlášení CBP a úředník CBP vás informuje, že tento formulář již není potřeba, požádejte ho, aby jej skartoval.

Budu moci na otázky na stánku APC odpovídat ve svém jazyce?

V současné době jsou v kioscích APC k dispozici následující jazyky: V současné době jsou v APC k dispozici tyto jazyky: angličtina, francouzština, španělština, italština, holandština, korejština, čínština (zjednodušená/tradiční), němčina a japonština.

Jaké jsou předpoklady pro provedení transakce na kiosku APC?

Níže je uveden seznam předpokladů nutných pro úspěšné zpracování na kiosku APC:

  • Cestující by měl mít strojově čitelný, platný americký, kanadský nebo bezvízový cestovní pas ESTA, americkou kartu pro překračování hranic (U.S. Border Crossing Card – BCC), americké vízum nebo průkaz oprávněné osoby USA.
  • Pokud má cestující kanadský pas, neměla by jeho platnost vypršet během následujících 180 dnů.
  • Platnost pasů v rámci programu bezvízového styku by neměla skončit během následujících 90 dnů.
  • Není nutné mít písemnou deklarační kartu.
  • Zelená kontrolka přitažlivosti musí být zapnutá.
  • Kiosek musí zobrazit uvítací obrazovku.

Další často kladené otázky ke kiosku APC

Otázka: Používá systém APC bezpečnou a zabezpečenou technologii?

Odpověď: Ano. Systém APC neukládá žádné osobní údaje. Odpovědi cestujících na otázky týkající se prohlášení a informace o jejich cestovních dokladech jsou mezi kioskem a úřadem CBP (celní a pohraniční ochrana) zasílány prostřednictvím zabezpečeného systému, který používá šifrovací protokoly vysoké úrovně podobně, jako je tomu v případě, kdy informace podává úředník CBP z jedné z budek.

Otázka: Proč musí být pořízena moje fotografie?

Odpověď: Je třeba pořídit fotografii cestujícího, aby úředník pro ověřování dokladů (DVO) mohl potvrdit, že stvrzenka o přijetí prohlášení patří téže osobě, která použila kiosek APC, a že fotografie na stvrzence a cestovním dokladu se shodují. V případě cestujících v rámci programu bezvízového styku, kteří jsou držiteli platného povolení ESTA a kteří opětovně vstupují do Spojených států, je fotografie nezbytná pro aktualizaci programu návštěv USA, který sleduje CBP.

Otázka: Může kiosek APC zpracovat cestovní pas, jehož platnost byla dočasně prodloužena?

Odpověď: Ne, to nebude možné. Cestující s takovým dočasným prodloužením budou muset být odbaveni úředníkem CBP v jedné z budek.

Otázka: Bude na jednom z kiosků APC fungovat i karta LPR, jejíž platnost vypršela nebo jejíž platnost byla prodloužena na určitou dobu?

Odpověď: Ne, to není možné. Při skenování MRZ (strojově čitelné zóny) karty LPR nemůže stroj přečíst obsah řetězce. V tomto případě a také v případě karet s prošlou platností kiosek uživatele vyzve, aby se dostavil do kabiny CBP.

Otázka: Jsou kiosky schopny zpracovat poškozené cestovní doklady?

Odpověď: Obecně by mělo být možné zpracovávat poškozené cestovní doklady za předpokladu, že dva řádky kódu, které se zobrazují v dolní části hlavní stránky, zůstanou čitelné.

Otázka: Co mám dělat, když se můj cestovní doklad špatně naskenuje?

Odpověď: Zkuste ji naskenovat znovu nebo přejděte k jinému kiosku. Pokud problém přetrvává, proveďte následující kroky:

  • Vložte cestovní doklad lícem dolů, strojově čitelnou zónou napřed.
  • Přitlačte ji přímo k zadní straně skeneru a držte ji naplocho.
  • Pokud se problém stále vyskytuje, zkuste posunout cestovní doklad co nejvíce k levému rohu.