Zkontrolovat stav registrace ESTA
Novinky, informace a pomoc ESTA.

Cestování se zdravotním postižením do Spojených států

Upraveno: led 21, 2024  | Tagy: Bezpečnost leteckých společností, Cestování se zdravotním postižením

Cestování letadlem do Spojených států může být obohacující zážitek, který nabízí možnosti dobrodružství, obchodu a kulturní výměny. Pro cestující se zdravotním postižením je důležité vědět, že cestování letadlem do USA se řídí předpisy, které zajišťují přístupnost a přizpůsobení. Tento článek poskytuje komplexního průvodce cestováním se zdravotním postižením do Spojených států letadlem, který se zabývá plánováním, letištními procedurami, ubytováním během letu a příletem.

Pochopení vašich práv: Zákon o přístupu leteckých dopravců (ACAA)

Zákon o Američanech se zdravotním postižením stanoví, že zdravotním postižením trpí osoba, která má duševní nebo tělesné postižení, jež významně omezuje jednu nebo více hlavních životních činností. Dobrou zprávou je, že podle zákona ACAA (Air Carriers Act) je nezákonné, aby jakákoli letecká společnost činila nespravedlivé nebo předpojaté rozdíly v zacházení s cestujícími na základě jejich postižení. Za prosazování tohoto zákona, který se vztahuje na všechny lety v rámci USA, z USA nebo do USA, je zodpovědné ministerstvo dopravy (DOT).

Zákon také ukládá všem leteckým společnostem povinnost nabídnout cestujícím, kteří trpí zdravotním postižením, určité druhy pomoci. Seznam zahrnuje pomoc s nahráním a uložením asistenčních zařízení, poskytnutí invalidního vozíku nebo jiného typu pomoci při nástupu, výstupu nebo přestupu na druhý let a pomoc s konkrétním typem uspořádání sedadel, které může postižená osoba potřebovat. Díky tomu mohou cestující se zdravotním postižením letět téměř do jakékoli mezinárodní destinace, pokud absolvují nezbytné přípravy. Některé typy zdravotně postižených cestujících, jako jsou osoby se ztrátou sluchu, zraku, pohybovým omezením nebo kognitivním postižením, mohou potřebovat zvláštní individuální péči.

Před rezervací cesty do USA by měli cestující se zdravotním postižením posoudit svůj potenciální itinerář po konzultaci se specializovanou cestovní kanceláří nebo cestovní agenturou, aby zjistili, zda při cestování se zdravotním postižením nevznikají nějaké problémy. Zadruhé by měli cestu prodiskutovat s poskytovatelem zdravotních služeb na cestách a získat doporučení. Za třetí, naplánovat všechny aspekty cesty a rezervovat si potřebné ubytování, které může vyhovět vašim požadavkům.

Jaké jsou pokyny ACAA týkající se cestování se zdravotním postižením?

Z hlediska směrnic ACAA platí, že pokud cestující se zdravotním postižením požádá o pomoc, je letecká společnost povinna splnit řadu specifických požadavků na přístupnost. Mezi příklady patří: zajištění přístupu ke dveřím letadla (ideálně přes rovný nástupní můstek), sedadlo s odnímatelnými loketními opěrkami a sedadlo do uličky. Letadla, která mají méně než 30 míst, jsou obvykle z výše uvedených požadavků vyňata.

Pro každé letadlo, které má více než 60 míst, je povinné nabídnout na palubě invalidní vozík (sedadlo do uličky) a personál musí pomoci s přesunem vozíku ze sedadla na toalety. Zaměstnanci letecké společnosti nemusí přemísťovat cestující z jednoho invalidního vozíku na druhý, z invalidního vozíku na sedadlo v letadle ani z invalidního vozíku na sedadlo na toaletě. Kromě toho také nemusí pomáhat cestujícím s návštěvou toalety, krmením nebo podáváním léků.

Pouze širokotrupá letadla se dvěma a více uličkami jsou povinna zajistit plně bezbariérové toalety. Cestující se zdravotním postižením, kteří potřebují pomoc, by měli cestovat s doprovodem nebo společníkem. Letecké společnosti však nesmějí v rozumných mezích stanovit, že osoba se zdravotním postižením musí letět povinně s doprovodem.

Letecké společnosti nesmějí trvat na tom, aby cestující se zdravotním postižením byli předem informováni. Smějí však požadovat oznámení maximálně 48 hodin předem, jakož i odbavení o 1 hodinu dříve v případě specifických typů ubytování, které potřebují čas na přípravu, pokud jsou k dispozici, jako např:

  • Přeprava inkubátoru
  • Lékařský kyslík, který má být použit během letu
  • zařízení pro připojení respirátoru k elektrické síti letadla
  • Ubytování pro osobu, která musí cestovat na nosítkách.
  • Přeprava elektrického invalidního vozíku v letadle s méně než 60 místy k sezení.
  • Zajištění obalů z nebezpečného materiálu pro baterie invalidního vozíku nebo baterie používané v jiných asistenčních zařízeních
  • Poskytnutí ubytování skupině méně než 10 osob se zdravotním postižením, které letí společně jako skupina
  • Poskytnutí invalidního vozíku (sedadlo u uličky) k použití na palubě letadla bez přístupné toalety

Ministerstvo dopravy USA má k dispozici bezplatnou horkou linku. Číslo pro hlasové hovory je 800-778-4838 a pro hovory TTY 800-455-9880. Tato čísla jsou obsluhována od 9:00 do 17:00 (ET) ve všední dny, s výjimkou federálních svátků. Pracovníci na těchto kontaktních linkách mohou pomoci cestujícím letadlem s časově kritickými problémy souvisejícími se zdravotním postižením a také poskytnout veřejnosti obecné informace o právech zdravotně postižených cestujících letadlem.

Před zahájením cesty

Uvědomte si, že standardy přístupnosti pro cestující se zdravotním postižením se v jednotlivých zemích liší. Některé země například nemají právní předpisy, které by leteckým společnostem ukládaly povinnost přizpůsobit se osobám se zdravotním postižením. Poraďte se s leteckými společnostmi nebo firmami provozujícími výletní lodě, hotely a cestovními kancelářemi a zjistěte více informací o dostupných službách během cesty i v cílové destinaci. Pokud máte služební zvíře, například vodicího psa, zjistěte si také více informací o dostupných službách pro něj. Pokud máte poruchu učení nebo mentální postižení, obraťte se na příslušnou organizaci, která se specializuje na zprostředkování cestování pro osoby s podobným postižením. Jste-li občanem USA, zvažte možnost přihlásit se do programu STEP (Smart Traveler Enrollment Program). V reálném čase budete dostávat cestovní doporučení a bezpečnostní informace. Přihlášení do programu také usnadní pomoc konzulátu nebo velvyslanectví USA, pokud by došlo k mimořádné události.

Zdravotní aspekty

Pokud se na cesty do zahraničí nevztahuje vaše místní zdravotní pojištění, americké ministerstvo zahraničí důrazně doporučuje, abyste si zakoupili další zdravotní pojištění a také pojištění, které se vztahuje na lékařskou evakuaci v případě potřeby.

Jako cestovatel byste měli mít vždy s sebou následující dokumenty: dopis od svého poskytovatele zdravotní péče, ve kterém jsou uvedeny důležité zdravotní informace, jako jsou vaše zdravotní potíže, léky, které užíváte, a možné komplikace. Vždy byste u sebe měli mít také informace o lékařském varování.

Při cestování byste se měli vždy ujistit, že s sebou máte dostatek léků na předpis na celou cestu a také nějaké léky navíc, pokud by došlo ke zpoždění při návratu domů, abyste získali další léky. Neukládejte' své léky na předpis do balíčku s tabletami, raději je mějte v řádně označeném obalu pro případ, že by léky byly kontrolovány letištní kontrolou nebo orgány celní a pohraniční ochrany (CBP).

Některé typy léků na předpis, které jsou v USA nelegální, mohou být ve vaší domovské zemi legální nebo naopak. Jakékoli životně důležité léky by měly být doprovázeny potvrzením od lékaře nebo lékařů. Další informace o případných omezeních můžete získat telefonicky nebo e-mailem na zahraničních konzulátech nebo velvyslanectvích.

Asistenční vybavení

Cestující, kteří vstupují do Spojených států, mohou zavolat na asistenční linku provozovanou TSA (Transportation Security Administration ) a požádat o pomoc v souvislosti s jakýmkoli zdravotním stavem nebo postižením. Informace o postupech, zásadách a bezpečnostních kontrolách naleznete na webových stránkách TSA.

Zjistěte si také, zda existují zvláštní pravidla týkající se zařízení, jako jsou přenosné přístroje, invalidní vozíky, respirátory, baterie a kyslík. Zvažte, zda si v cílové destinaci raději nepůjčit zdravotnické vybavení a/nebo invalidní vozíky. To bude vyžadovat provedení určitého průzkumu o poskytovatelích zdravotnického vybavení a invalidních vozíků ve státě USA, který navštívíte. Pokud chcete získat několik odkazů na poskytovatele zdravotnického vybavení v zahraničí, navštivte webové stránky organizace Mobility International (MIUSA) nebo Evropské sítě pro přístupný cestovní ruch (ENAT).

Zvířata ve službách

Další informace o možných kulturních rozdílech a dalších omezeních týkajících se služebních zvířat získáte na velvyslanectví nebo konzulátu Spojených států. Pokuste se získat co nejvíce informací o očkování, karanténě a typu dokumentace vyžadované navštíveným státem. Také by bylo užitečné poradit se s místním veterinárním lékařem a získat tipy týkající se cestování do Spojených států se služebním zvířetem. Za třetí, před provedením jakékoli rezervace se nejprve ujistěte u cílového hotelu nebo hotelů, že přijímají služební zvířata.

Kódy a předpisy

Kongres schválil v roce 1986 zákon o přístupu leteckých dopravců neboli ACAA, aby zajistil, že osoby se zdravotním postižením nebudou diskriminovány a bude s nimi zacházeno způsobem, který je v souladu s bezpečnou přepravou ostatních cestujících v letecké dopravě. Předpisy schválené ministerstvem dopravy (DOT) se vztahují na všechny lety amerických leteckých společností i na lety zahraničních leteckých společností do USA nebo z USA.

Výletní lodě

Americké podniky nebo organizace, které provádějí prohlídky nebo programy na palubě výletních lodí, mají určité povinnosti, pokud jde o přístup pro zdravotně postižené cestující, bez ohledu na to, zda je loď registrována v místě nebo v zahraničí. Všechny osoby se zdravotním postižením by si však měly před provedením rezervace nejprve u vybrané výletní lodi ověřit, zda jsou potřebné nebo požadované předměty či služby dostupné. Existuje také řada cestovních kanceláří a provozovatelů výletních plaveb, kteří se speciálně věnují cestujícím se zvláštními potřebami.

Cestování letadlem

Poměrně málo zahraničních leteckých společností má kodexy, které jsou stejné nebo podobné americkým zákonům na základě směrnic Mezinárodní organizace pro civilní letectví (ICAO). Tyto směrnice však nejsou zcela totožné s těmi, které definují americké právní předpisy. Kromě toho se úroveň jejich uplatňování může lišit podle místa a letecké společnosti.

Rezervace letů a informační služby

Letecké společnosti, které poskytují telefonické informační a rezervační služby pro širokou veřejnost, musí zajistit, aby tyto služby byly dostupné také nedoslýchavým nebo neslyšícím osobám prostřednictvím telekomunikační zprostředkovatelské služby, TCD (telekomunikačního zařízení pro neslyšící) nebo jiné technologie.

Letiště

V rámci zákona o přístupu leteckých dopravců vyžaduje ministerstvo dopravy, aby všechna letištní terminálová zařízení, která dostávají finanční příspěvky od federální vlády, zajistila nebo umožnila vysokokontrastní titulky.

Titulky jsou povinné vždy na televizorech a jiných audiovizuálních obrazovkách, které jsou schopny zobrazovat titulky a jsou umístěny ve společných prostorách letištního terminálu, do nichž mají přístup cestující, včetně prostoru pro prodej letenek, prostoru u odbavovací haly, salonků pro cestující a pronajatých komerčních prostor restaurací a obchodů.

Bezpečnost na letišti

TSA vypracovala program pro kontrolu zdravotně postižených cestujících a jejich vybavení, zařízení a pomůcek pro mobilitu. Umožňuje odbavení léků na předpis i tekutých léků a dalších tekutin, které potřebují osoby se zdravotním postižením a zdravotním stavem.

Zdravotně postižení cestující nebo osoby, které trpí zdravotními potížemi, jež by mohly ovlivnit kontrolu TSA, mají právo při komunikaci s úředníkem používat oznamovací karty. Více informací o pokynech TSA pro zdravotně postižené cestující naleznou čtenáři na těchto internetových stránkách: https://www.tsa.gov/travel/special-procedures.

Podobně jako ostatní osoby, které trpí zdravotním postižením nebo jiným zdravotním stavem, mohou nedoslýchaví nebo neslyšící cestující předat pracovníkovi TSA oznamovací kartu nebo jiný zdravotní dokument, který vysvětluje jejich stav a informuje ho o potřebě pomoci při detekční kontrole.

Cestující se zdravotním postižením si nemusí sundávat externí kochleární implantáty nebo naslouchadla. Pokud však asistenční zařízení spustí bezpečnostní poplach, může být nutná dodatečná kontrola, například kontrola zařízení nebo prohlídka.

Brány, přepážky pro prodej vstupenek a přepážky zákaznických služeb

Pravidla ACAA v současné době ukládají osobám se sluchovým postižením nebo neslyšícím povinnost sebeidentifikace, aby bylo zajištěno, že dostanou přístupné informace. Informace pro cestující, jako jsou informace o změnách letových řádů, přiřazení brány, přestupech a výdeji zavazadel, musí být osobám, které se identifikovaly jako osoby se sluchovým postižením, předány včas prostřednictvím přístupné komunikační metody.

Osoby se sluchovým postižením se musí pracovníkům dopravce u přepážky pro zákazníky nebo v prostoru brány identifikovat bez ohledu na to, zda tak učinily již dříve v prostoru pro prodej letenek. Toto pravidlo nevyžaduje přítomnost tlumočníka znakového jazyka, který by zajistil, že neslyšící cestující obdrží všechny důležité informace.

Během letu

Letecké společnosti jsou povinny poskytnout cestujícím se zdravotním postižením určité úpravy během letu. Ty mohou zahrnovat pomoc při ukládání a vyzvedávání příručních věcí, použití toalety a přesunu na sedadlo a ze sedadla. Pokud požadujete další úpravy, například použití židle do uličky nebo specifické přidělení sedadla, sdělte to letecké společnosti při rezervaci letu.

Pro cestující se sluchovým nebo zrakovým postižením nabízí mnoho leteckých společností přístupné možnosti zábavy během letu, například skryté titulky nebo zvukový popis. Pokud používáte invalidní vozík, většina leteckých společností může na palubě uložit skládací invalidní vozíky a některá letadla jsou vybavena palubním vozíkem.

Nastupování a vystupování

V menších letadlech nemusí být k dispozici přechodová dráha, což znamená, že cestující, kteří používají invalidní vozík, musí být vyzdviženi nahoru nebo dolů po schodech ručně, ačkoli řada letišť v současné době používá výtahy nebo zvedáky.

Pro usnadnění nástupu a výstupu z letadla je pro cestující s postižením obvykle vyžadováno sedadlo u uličky. Cestující by však měli výslovně uvést, že požadují sedadlo do uličky, a to nejprve při rezervaci letenek a poté znovu při odbavení na letišti.

Ubytování a asistence

ACAA stanovila, že letecké společnosti nesmějí odmítnout přepravu na základě zdravotního postižení osoby. Existuje však několik výjimek. Letecká společnost smí odmítnout přepravu, pokud by přeprava dané osoby porušila bezpečnostní pravidla FAA (Federálního leteckého úřadu) nebo by ohrozila bezpečnost či zdraví ostatních cestujících.

Letecké společnosti jsou povinny přijmout prohlášení cestujícího o jeho soběstačnosti. Pouze ve specifických případech může být vyžadováno písemné lékařské potvrzení od lékaře cestujícího, které uvádí, že je schopen bezpečně dokončit let, aniž by ohrozil ostatní cestující nebo potřeboval mimořádnou lékařskou péči.

Lékařské potvrzení se obvykle vyžaduje, pokud bude osoba potřebovat kyslík nebo nosítka, chce cestovat s něčím, co by mohlo být přenosnou nemocí, nebo pokud lze důvodně očekávat, že její zdravotní stav ovlivní průběh letu.

Tipy pro bezproblémové cestování

  1. Plánujte dopředu: S dostatečným předstihem před datem cesty si u letecké společnosti a na letišti domluvte pomoc a ubytování.
  2. Znát svá práva: Seznamte se se zákonem o přístupu leteckých dopravců a se svými právy jako cestující se zdravotním postižením.
  3. Sbalte si základní věci: V příručním zavazadle mějte základní věci, jako jsou léky a zdravotní pomůcky, abyste k nim měli během letu snadný přístup.
  4. Informujte o svých potřebách: Jasně sdělte své specifické potřeby personálu letecké společnosti a letiště, abyste měli jistotu, že vám mohou poskytnout potřebnou pomoc.
  5. Buďte informováni: Buďte informováni o všech změnách letového řádu nebo ubytování a neváhejte se v případě potřeby zeptat nebo požádat o pomoc.

Závěr

Cestování do Spojených států letadlem se zdravotním postižením vyžaduje pečlivé plánování a koordinaci, ale se správnou přípravou a znalostí svých práv může být pohodlným a příjemným zážitkem. Letecké společnosti a letiště v USA jsou vybaveny tak, aby poskytovaly potřebné úpravy a asistenci a zajistily cestujícím se zdravotním postižením stejné možnosti cestování letadlem jako ostatním cestujícím. Pokud porozumíte dostupným službám a budete hájit své potřeby, můžete se vydat na úspěšnou a plnohodnotnou cestu do Spojených států.