S poněkud těžkopádným názvem Antonio B. Won Pat International Airport (GUM) není překvapivé, že se bývalá námořní letecká základna v Aganě nejčastěji označuje jednoduše jako Guam International Airport. Nepřekvapí ani to, že se jedná o jediné mezinárodní letiště na Guamu, protože ostrov má rozlohu pouhé jedné míle čtvereční a žije na něm přibližně tisíc obyvatel.
Letiště se nachází 3 míle (5 km) východně od hlavního města Hagåtña, dříve nazývaného Agana, které je ostrovním centrem obchodní činnosti a vlády.
Guam International se rozkládá na ploše pouhých 1 700 akrů a je to malé letiště s jedinou budovou terminálu a dvěma asfaltovými dráhami, ale je hlavním uzlem pro společnost Asia Pacific Airlines a tichomořským uzlem pro společnost United Airlines.
Letiště je pojmenováno na počest Antonia Borji Won Pata, který byl prvním delegátem z ostrova, jenž zasedal ve Sněmovně reprezentantů USA, a nese označení GUM Mezinárodního sdružení leteckých dopravců (IATA).
Letiště se na Guamu poprvé objevilo kolem roku 1943 a bylo vybudováno Japonci jako součást obranného systému této země chránícího oblast kolem Mariánských ostrovů. Japonci pojmenovali vojenskou leteckou základnu Guamu Dai Ni, což v překladu znamená Guam číslo 2. Japonské vlastnictví ostrova však netrvalo dlouho, protože o rok později v roce 1944 ji znovu dobyla americká vojska a přejmenovala ji na letiště Agana, což byl název nejbližšího města na ostrově.
Letiště bylo během znovudobytí vážně poškozeno, ale Američané ho rychle opravili a brzy se stalo základnou pro Sedmou leteckou armádu USA, která z Guamu létala s těžkými bombardéry Consolidated B-24, než v roce 1945 přesunula své operace na Okinawu. Po přesunu bombardovacích operací na Okinawu bylo letiště Agana až do začátku roku 1946 nadále využíváno dálkovými průzkumnými letouny Lockheed P-38 Lightning.
Po skončení druhé světové války v roce 1945 bylo letiště nadále využíváno americkým letectvem jako základna pro stíhací obranu a také jako dopravní uzel až do roku 1947, kdy bylo převedeno do rukou amerického námořnictva, které zde pokračovalo v provozu až do jeho definitivního uzavření v roce 1993.
V letech, kdy letiště využíval pouze vojenský personál, sloužila jako terminálová budova letiště montovaná Quonset hut. Když americká armáda a námořnictvo již Guam jako základnu nepotřebovaly, bylo rozhodnuto o rozvoji letiště pro civilní využití a v březnu 1967 byl otevřen mezinárodní letecký terminál. Již o dva měsíce později letiště Guam přivítalo první mezinárodní přílety a poté se začal rozvíjet civilní provoz. V roce 1967 byla kontrola nad letištěm oficiálně převedena na guamské ministerstvo obchodu a v roce 1995 přešla na nově vytvořený Guamský mezinárodní letištní úřad (GIAA).
V roce 1982 byl otevřen nový terminál pro cestující a v letech 1996-1998 byl otevřen současný větší terminál. V prvních letech letiště Guam odbavovalo převážně charterové lety a teprve v roce 2014 byly zahájeny první pravidelné mezinárodní lety na čínské letiště Shanghai Pudong, které provozoval hlavní provozovatel United Airlines.
Rozvoj letiště pokračoval zahájením projektu Hulo s rozpočtem přes 165 milionů dolarů, jehož cílem je zvýšit kapacitu pro cestující, zvýšit počet bezpečnostních pásů, rozšířit parkovací zařízení a zlepšit mezinárodní příletovou zónu. Letiště ročně odbaví více než 3,5 milionu příletů a odletů cestujících a očekává se, že toto číslo se bude zvyšovat, protože mezinárodní letiště Guam pokračuje v modernizaci svých zařízení a možností.
Přestože je ostrov Guam územím USA, nespadá pod jurisdikci amerických celních orgánů a všichni přilétající cestující musí projít kontrolou Guamského celního a karanténního úřadu. Jedinou výjimkou jsou cestující směřující do Honolulu na Havaji, což je jediný let z letiště Guam do státu USA. Tito cestující budou jako obvykle odbaveni pracovníky americké celní a pohraniční ochrany (CBP).
Kromě tohoto relativně drobného rozdílu jsou požadavky na cestující leteckých společností, kteří přilétají na letiště Guam, stejné jako na jakékoli jiné letiště v USA a lze je rozdělit do dvou kategorií:
USA provozují program bezvízového styku (Visa Waiver Program - VWP ) pro přibližně 42 různých zemí světa. Jedná se o reciproční dohodu se zeměmi, jejichž občané jsou považováni za nízkou bezpečnostní hrozbu. Občané v rámci programu VWP nepotřebují ke krátkodobým návštěvám Spojených států víza a na oplátku mají občané USA do zúčastněných zemí bezvízový styk.
Občané v rámci programu VWP však musí před návštěvou Ameriky požádat o povolení ESTA a toto povolení jim musí být uděleno. ESTA neboli elektronický systém pro cestovní povolení je digitální forma víza, která je spojena s cestovním pasem, ale její získání je mnohem snazší než získání amerického víza. Po udělení souhlasu je číslo žádosti ESTA spojeno s pasem žadatele, který je naskenován v americkém vstupním přístavu, ať už pozemním, nebo námořním.
Americká národní bezpečnost je přísná a získání amerického víza zdaleka není formalitou. Proces zahrnuje vyplnění velmi podrobných a osobních a imigračních dotazníků a předložení podpůrné dokumentace. Snadno může dojít k chybám a případné omyly nelze snadno napravit a mohou vést k zamítnutí žádosti o vízum.
Občané zemí, které nesplňují podmínky programu VWP, nemají jinou možnost než projít procedurou žádosti o vízum, protože příjezd na americkou půdu bez správných dokladů bude mít za následek zadržení a deportaci. Občané zemí, které nejsou členy programu VWP, musí navíc před vstupem do celního prostoru vyplnit formulář celního prohlášení, protože i to je povinný požadavek.
Ať už cestují s povolením ESTA nebo s vízem, všichni neameričtí občané musí mít platný a aktuální cestovní pas a veškeré doklady musí předložit agentům celní a pohraniční ochrany (CBP ) na služebně, kde mohou být nově příchozí také krátce dotázáni na účel a délku návštěvy.
Na letišti Guam jsou ve skutečnosti dvě budovy terminálů, i když starší z nich, příměstský terminál, se již k odbavování letů nepoužívá, protože byl v roce 2003 pronajat.
První fáze současné budovy terminálu byla dokončena v roce 1996 a zahrnovala celní a imigrační prostor. Dnes má terminál tři podlaží:
Suterénní úroveň je určena pro přilétající lety a nachází se v ní nezbytné přepážky pro výdej zavazadel a celní odbavení a také stanice letištní policie.
Jedná se o odletové patro s odbavovacími prostory.
O patro výš, ve třetím patře, se nacházejí odletové brány a letištní imigrační zařízení.
V minulých letech zde nebyla žádná dělící přepážka mezi přijíždějícími a odjíždějícími cestujícími, což představovalo bezpečnostní problém jak pro letiště, tak pro americké imigrační úředníky. Toto uspořádání nebylo uspokojivé (ani bezpečné) a po teroristických útocích z 11. září 2001 požadovala vláda USA bezpečné oddělení příchozích cestujících. Dnes se k rozdělení budovy terminálu na dvě části používají polopohyblivé a pohyblivé stěny, což přineslo bezpečnější způsob, jak oddělit přijíždějící cestující od vlastního terminálu, dokud nebudou řádně zkontrolováni a odbaveni.
Na mezinárodním letišti Guam jsou pouze dvě vzletové a přistávací dráhy, které jsou však schopny odbavit největší letadla na světě včetně letounu Antonov An-225 Mrija. Většina mezinárodních letů z Guamu směřuje do Japonska, Číny nebo na Filipíny, ačkoli společnost United Airlines létá také do Honolulu na Havaji.
Vzhledem k tomu, že Guam je tak malý ostrov, neexistuje na letiště žádná železniční doprava. Do hlavního města Hagåtña je to jen kousek taxíkem nebo po silnicích v okolí letiště jezdí místní autobusy, které návštěvníky dopraví do většiny měst, vesnic a dalších míst na ostrově.