Zkontrolovat stav registrace ESTA
Novinky, informace a pomoc ESTA.

Průvodce po mezinárodním letišti Phoenix Sky Harbor (PHX)

Mezinárodní letiště Phoenix Sky Harbor (PHX ) se nachází pouhých 5 km východně od Phoenixu ve státě Arizona a je civilně-vojenským letištěm, největším a nejrušnějším ve státě. Trvale se umisťuje v první desítce nejrušnějších letišť v USA a často je hodnoceno také v první patnáctce na světě.

Z komerčního hlediska je provozním uzlem společnosti American Airlines a důležitým centrem severoamerických aktivit společnosti Southwest Airlines, zatímco armáda využívá letiště Phoenix jako středisko 161. tankovacího křídla. Součástí letiště (a zároveň od něj oddělenou) je vojenská část letiště, která se nazývá Goldwaterova základna Národní letecké gardy.

Letiště používá kód IATA(International Air Transport Association) PHX, což je prostá zkratka pro Phoenix.

Sky Harbor nebo mezinárodní letiště Phoenix?

Letiště bylo postaveno v roce 1928 a nejprve se jmenovalo Sky Harbor, ale proč byl zvolen právě tento název, není známo. Bylo to jedno ze čtyř letišť, která byla v oblasti Phoenixu vybudována, a skládalo se pouze z jedné přistávací dráhy. Po krachu na burze v roce 1929 neměli majitelé Scenic Airways dostatek peněz a letiště prodali společnosti Acme Investment Company, která ho v roce 1935 prodala civilním úřadům Phoenixu.

Přestože z Phoenixu operovalo několik menších leteckých společností, letiště se etablovalo až v roce 1938, kdy společnost TWA začala obsluhovat San Francisco. Společnost TWA rozšířila svůj provoz na letišti, když v roce 1944 přidala lety do velkých měst, jako je Los Angeles a New York. V roce 1946 provozovala společnost Arizona Airways také řadu místních letů v rámci státu, než se o čtyři roky později spojila se společností Frontier Airlines a přidala nové destinace včetně Denveru, El Pasa a Albuquerque.

Po skončení druhé světové války byla zahájena výstavba nové budovy terminálu a dvou nových vzletových a přistávacích drah. Nový terminál byl otevřen spolu s novou řídicí věží v roce 1952, ale ty byly následně v roce 1991 zbourány.

V roce 1957 bylo na letišti přibližně 42 pravidelných odletů denně a tento počet se ještě zvýšil, když letiště začaly pro pravidelné lety využívat společnosti Western Airlines (1958), Continental Airlines (1961) a Delta Air Lines (1969). Jedna z přistávacích a vzletových drah byla zrušena, aby bylo možné postavit nové budovy terminálu, přičemž nový terminál 2 byl uveden do provozu v roce 1962. Další terminál, Terminál 3, byl postaven v roce 1979 a do seznamu aerolinek ve Phoenixu přibyly další společnosti: Eastern Airlines a Allegheny Airlines (z nichž se brzy stala společnost USAir) zahájily provoz z letiště v témže roce a o rok později se k nim připojily United Airlines. V roce 1982 se k neustále se rozšiřujícímu seznamu leteckých společností využívajících letiště PHX připojila také společnost Southwest Airlines, která pokračovala v rozšiřování kapacity letiště pro přepravu cestujících a nákladu. S pokračujícím růstem bylo zapotřebí vybudovat další terminál, a tak byl v roce 1990 přistavěn nový terminál 4, který se skládal ze čtyř odbavovacích hal a stal se tak největším terminálem na letišti PHX.

Po konečném dokončení v roce 2019 byl terminál 4 pojmenován Barry M. Goldwater Terminal podle bývalého arizonského senátora a bylo navrženo, aby letiště neslo také jeho jméno. Tento návrh nenašel pochopení u místních obyvatel, kteří byli nadšeni z názvu Sky Harbor. Stejně tak byl odmítnut i název Phoenix International Airport, než bylo dosaženo kompromisu, podle kterého mohl být název Sky Harbor zachován a letiště se nakonec stalo Phoenix Sky Harbor International Airport.

Terminály, věže a doprava

Po rozsáhlé přestavbě jsou nyní na letišti Phoenix dvě budovy terminálů. Ty jsou kupodivu označeny jako Terminál 3 a Terminál 4. Je to proto, že kdysi zde byly čtyři terminály (označené čísly 1 až 4), ale terminály 1 a 2 se již nepoužívají. Bylo rozhodnuto, že vzhledem k tomu, že cestující již terminály 3 a 4 znají, bude méně matoucí, když si tyto terminály ponechají svá čísla, než aby je přečíslovali na 1 a 2.

Terminál 3

Terminál 3 obsahuje 25 bran a je spojen s terminálem 4 vlakem PHX Sky Train.

Terminál 4

Obsahuje 92 bran a slouží pro mezinárodní cestující bez předběžného odbavení.
Na letišti PHX, které se rozkládá na ploše téměř 3 400 akrů, jsou tři paralelní vzletové a přistávací dráhy. Věž řízení letového provozu (ATC), která zahájila provoz teprve v roce 2007, je vysoká 326 stop a patří k nejvyšším v Severní Americe.

Přesun mezi terminály na letišti PHX zajišťuje automatizovaný systém pro přepravu osob - PHX Sky Train. Tato bezplatná služba jezdí mezi stanicí 44th Street and Washington Light Rail a parkovištěm East Economy Parking a také mezi oběma terminály.

Imigrační a celní kontrola při příletu

Ať už zahraniční cestující vstoupí na jakékoli americké letiště nebo do jakéhokoli námořního přístavu, vždy je nutné mít u sebe správné doklady a projít imigrační a celní kontrolou. Všichni občané jiných zemí než USA musí při vstupu do Spojených států předložit buď schválený cestovní pas ESTA s propojeným číslem žádosti, nebo platné americké vízum, přičemž to, které z nich je vyžadováno, závisí na zemi původu cestovního pasu, na jehož základě je cestováno. Existují dvě kategorie, cestující s povolením ESTA a cestující s vízem.

Cestující s povolením ESTA

Elektronický systém pro cestovní povolení(ESTA) je vyžadován od cestujících z některé ze zemí 42 uvedených na americkém seznamu bezvízového programu(VWP). Občané těchto zemí musí požádat o ESTA, což je v podstatě prověrka, která je elektronicky propojena s pasem a kterou si mohou americké imigrační úřady prohlédnout po příjezdu do Spojených států, a obdržet ji.

Cestující s vízy do USA

Jedná se o staromódní papírový dokument, který musí být přiložen k cestovnímu pasu. O americké vízum je třeba požádat na velvyslanectví USA (nebo na určeném úřadě) v zemi, ze které držitel pasu cestuje. Jedná se o mnohem složitější proceduru než žádost o ESTA a je vhodné a často i nutné vyhledat odbornou pomoc při vyplňování formulářů a sestavování dokumentů.

Odbavení na celnici USA na letišti PHX

Cestovní pas, vízum a veškeré příslušné dokumenty zkontrolují pracovníci Celní a pohraniční ochrany USA(CPB). Po odbavení na imigračním oddělení následuje přesun do prostoru pro výdej zavazadel a vyzvednutí všech zavazadel. Zde bude nutné vstoupit do fronty americké celní správy, kde mohou být otevřena a prohledána zavazadla a příruční zavazadla a položeny otázky týkající se obsahu zavazadel. Cestující s americkým vízem musí také předložit vyplněný formulář celní deklarace, který se obvykle vyplňuje před přistáním.

Po absolvování imigrační a celní kontroly mohou mezinárodní cestující odejít do příletové zóny, odkud lze navázat další spojení nebo zajistit dopravu do Phoenixu a dále.

Přestupy a pozemní doprava

Vzhledem k tomu, že centrum Phoenixu je od letiště vzdáleno jen několik kilometrů, jsou taxíky cenově dostupnou (a bohatou) možností, jak se dostat na letiště PHX a zpět. Cestující však nejsou omezeni pouze na taxíky a automobily.

Autobusová doprava

Trasa 13 metra Valley Metro jezdí ze stanice Phoenix Greyhound a končí poblíž terminálu 3.

Autobusy a vlaky Sky Train

Trasa 44 jezdí ke stanici Sky Train na 44. ulici, odkud cestující dopraví kyvadlová doprava k letištním terminálům.

Na letiště Phoenix nevede žádné přímé železniční spojení a cestující, kteří se chtějí dostat do jiných destinací než do Phoenixu, mohou využít řadu služeb kyvadlové dopravy (autem a mikrobusem), které za dohodnutý poplatek dopraví cestující do mnoha míst v Arizoně.