Letiště LaGuardia (LGA) se rozkládá na ploše 680 akrů ve čtvrti Queens a bylo poprvé založeno v roce 1929, ale jako veřejné letiště začalo fungovat až o deset let později, v roce 1939. Letiště, pojmenované na počest Fiorella LaGuardii, bývalého starosty New Yorku, slouží hlavně pro vnitrostátní letecké linky, ačkoli se na něm v omezeném počtu provozují i mezinárodní lety. Je třetím nejvytíženějším letištěm obsluhujícím oblast New Yorku a z hlediska počtu cestujících je na dvacátém prvním místě v USA.
Vzhledem ke své poloze na Grand Central Parkway podléhá LaGuardia přísným předpisům o leteckém provozu, včetně zákazu letů po určité době a systému slotů pro vzlety a přistání. V letech 2000-2015 se LaGuardia stala terčem ostré kritiky za zastaralé (a často špinavé) vybavení, špatný zákaznický servis a celkovou neefektivitu provozu. V reakci na to schválil Přístavní úřad New Yorku a New Jersey plány na mnohamiliardovou rekonstrukci letištní infrastruktury, jejíž renovace, rozšíření a vylepšení by měly být dokončeny v roce 2025.
Letiště LaGuardia je v současné době provozním uzlem společností Delta Air Lines a American Airlines a nese kód LGA Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA).
Plány na vybudování soukromé letecké základny pro hydroplány oznámila společnost New York Air Terminals v roce 1929. Na 200akrovém pozemku na North Beach byla vybudována betonová plošina o rozloze dvou akrů, která byla spojena obojživelnou leteckou rampou s vodou, a letecká základna byla oficiálně otevřena ještě téhož roku. Nové letiště, pojmenované North Beach Airport, brzy zahájilo provoz leteckých linek do Atlantic City a Albany, které provozovaly společnosti Curtiss Flying Service a Coastal Airways, a krátce poté začala společnost Airvia provozovat lety do Bostonu.
Nové letiště se rychle rozvíjelo a již v roce 1930 byly přistavěny nové hangáry a osvětlené vzletové a přistávací dráhy. V září 1930 došlo k první změně názvu letiště, když se z něj stalo letiště Glenna H. Curtisse, pojmenované po nedávno zesnulém průkopníkovi letectví stejného jména. Při slavnostním otevření oznámila společnost Trans World Airlines svůj záměr zřídit na letišti první americkou transkontinentální leteckou poštovní linku.
Fiorello LaGuardia, horlivý zastánce rozvoje letectví, byl v roce 1934 zvolen starostou New Yorku, což znamenalo nové období investic do městských letišť. LaGuardia navrhl Governors Island jako ideální místo pro kombinované letiště a základnu hydroplánů, ale tento návrh se setkal s odporem a místo toho bylo navrženo, aby bylo modernizováno a rozvíjeno letiště Curtiss. Finanční prostředky byly zajištěny, letiště Curtiss prošlo zásadní rekonstrukcí a v lednu 1935 bylo otevřeno jako Municipal Airport 2.
Vzhledem k propagační činnosti starosty LaGuardie a podpoře letiště se mu brzy začalo říkat letiště LaGuardia, ale jednalo se o neoficiální název. V roce 1947 však byla LaGuardiova práce uznána, když byla kontrola nad letištěm převedena na Port of New York Authority, která letiště přejmenovala na letiště LaGuardia. Bohužel muž, který se tolik zasloužil o rozvoj letiště, zemřel o pouhé tři měsíce později na rakovinu slinivky.
Letiště LaGuardia bylo od počátku úspěšným podnikem, což mělo za následek, že se letiště stalo tak vytíženým, že nedokázalo zvládnout nároky na něj kladené. Lety musely být omezeny a transatlantické lety byly přesunuty na nedaleké letiště Idlewild. V roce 1984 také přístavní úřad zavedl pravidlo obvodu, podle kterého mohla LaGuardia odbavovat pouze lety bez mezipřistání z destinací vzdálených méně než 1 500 mil od letiště, přičemž jedinou výjimkou byl Denver. Další omezení následovala poté, co Federální úřad pro letectví (FAA) zavedl omezení počtu letů a typů letadel povolených na letišti.
Navzdory omezením a limitům, které byly na letiště uvaleny, se letecká doprava nadále zvyšovala a zpoždění a přeplněnost se staly skutečným problémem, protože letiště LaGuardia se snažilo zvládnout poptávku. Bylo nutné provést modernizaci, vylepšení a rekonstrukci a v roce 2006 byly zahájeny práce na generální opravě letiště LaGuardia.
Byla postavena nová řídicí věž, která byla otevřena v roce 2010, a zároveň se plánovala demolice a přestavba hlavního terminálu letiště.
V roce 2015 byl představen plán rozsáhlých rekonstrukcí v hodnotě 4 miliard dolarů, který zahrnoval přestavbu všech terminálů a propojení každého z nich pomocí terminálových mostů. Plány na přestavbu byly tak rozsáhlé, že v podstatě znamenaly zbourání letiště ve stávající podobě a jeho přestavbu od nuly. První stavební práce začaly na začátku roku 2016 a jejich dokončení mělo trvat přibližně pět let.
S výjimkou Kanady letiště LaGuardia neodbavuje mezinárodní lety a nemá pro ně potřebné zázemí. Kvůli omezením se LaGuardia zabývá pouze vnitrostátními lety do nebo z amerických destinací v okruhu 1 500 mil s výjimkou mezinárodního letiště Denver.
Všechny příchozí a odchozí lety jsou odbavovány v jednom ze čtyř terminálů letiště, které jsou označeny jako terminály A, B, C a D.
Terminál A, který se také nazývá námořní letecký terminál, protože byl nejprve používán pro hydroplány, je hlavní doménou společnosti JetBlue Airways.
Největší ze čtyř terminálů, terminál B, byl otevřen až po rozsáhlé rekonstrukci příletových a odletových prostor v roce 2020. Má čtyři podlaží s odbavením letenek a check-inem na úrovni 3 a odbavením zavazadel na úrovni 2.
Terminál C se nachází na východní straně letiště LaGuardia a má přímý pěší přechod k terminálu D.
Příletová zóna se nachází v přízemí terminálu D, zatímco odbavení a odlety jsou o patro výš na úrovni 1.
Většina leteckých společností provozuje na letišti LaGuardia lety z přiděleného terminálu, přičemž hlavní provozovatelé jsou rozděleni následovně:
Letiště LaGuardia provozuje kyvadlovou dopravu mezi všemi terminály i na parkoviště a k přestupním bodům půjčoven aut. Zdvořilostní autobusy jezdí 24 hodin denně v desetiminutových intervalech v době špičky a každých patnáct minut v ostatních obdobích.
Jediné mezinárodní lety přilétající na letiště LaGuardia mají původ v Kanadě. Vzhledem k tomu, že kanadští občané obvykle nemusí mít při návštěvě Spojených států amerických vízum, není třeba provádět celní kontroly a kontroly ochrany hranic(CBP), které fungují na jiných mezinárodních letištích.
Každý terminál má jedno nebo více bezpečnostních stanovišť (v závislosti na objemu provozu cestujících), přičemž zpoždění jsou díky používání systémů TSA PreCheck a CLEAR omezena na minimum.
CLEAR je předplatitelský systém, v němž členové před registrací poskytnou informace o své minulosti, fotografii, otisky prstů a sken očí. Po schválení mohou členové systému využít kiosek CLEAR k ověření totožnosti, čímž se vyhnou frontám u přepážek CBP.
TSA PreCheck je program provozovaný americkým Úřadem pro bezpečnost dopravy (TSA), v jehož rámci jsou při osobním pohovoru ověřeny osobní údaje a totožnost cestujícího a odebrány vzorky otisků prstů. Po schválení je žadateli přiděleno číslo známého cestujícího, které může být použito na všechny držené věrnostní účty. Zapsání do systému umožňuje členovi využívat bezpečnostní pásy TSA PreCheck na kterémkoli zúčastněném letišti. Uživatelé bezpečnostních pruhů TSA PreCheck si obvykle nemusí sundávat pásy nebo boty ani vyndávat tekutiny a notebooky ze zavazadel, což urychluje bezpečnostní proces.
CLEAR i TSA PreCheck urychlují bezpečnostní odbavení na letišti LaGuardia a dalších amerických letištích, ale oba systémy jsou v současné době dostupné pouze pro občany USA nebo osoby s trvalým pobytem v USA. Na letišti LGA jsou ve všech čtyřech terminálech k dispozici pruhy TSA PreCheck a v terminálech C a D kiosky CLEAR.
Vzhledem k tomu, že se letiště LaGuardia nachází prakticky v centru New Yorku, je snadné se na něj dostat, ale pravděpodobně nejlepším způsobem je využít některou z místních autobusových linek. V závislosti na výchozím místě a na tom, o který terminál se jedná, se číslo linky liší.
Autobus M60 jezdí z mnoha stanic metra na Manhattanu na letiště LaGuardia, kde zastavuje u všech čtyř letištních terminálů.
Trasa Q70 zajišťuje spojení ze čtvrtí Queens a Long Island k terminálům B a C, odkud lze letištním autobusem dojet k terminálu B. K terminálu D lze dojít pěšky z terminálu C. Linka Q70 je bezplatná.
Metropolitní dopravní úřad (MTA) provozuje také pravidelnou autobusovou dopravu mezi Queensem a letištěm LaGuardia na linkách Q47, Q48 a Q72.
Na letišti LaGuardia se nenachází žádná stanice metra ani železnice, takže autobus je jediným skutečným způsobem cestování, ačkoli taxíků je v New Yorku dostatek a jízdné na letiště je přiměřené.