Zkontrolovat stav registrace ESTA
Novinky, informace a pomoc ESTA.

Průvodce po mezinárodním letišti Chicago O'Hare (ORD)

Toto rušné letiště, které se oficiálně jmenuje Chicago O'Hare International Airport, se často označuje také jednoduše jako Chicago nebo O'Hare Airport (ORD). S celkem osmi vzletovými a přistávacími drahami provádí O'Hare přibližně 2 700 letů denně a v současnosti patří mezi šest nejrušnějších letišť na světě. Letiště O'Hare se nachází pouhých 17 mil (27 km) severozápadně od Chicaga, slouží větší metropolitní oblasti a je důležitým uzlem pro letecké společnosti American Airlines a United Airlines a také střediskem obchodních aktivit společností Spirit Airlines a Polar Air Cargo.

Chicagské letiště se rozkládá na ploše téměř 7 630 akrů a provozuje nonstop a dálkové lety do více než 220 světových destinací ze Spojených států do Jižní Ameriky, Evropy, na Blízký východ, do Asie, Afriky, Karibiku a Oceánie.

Válečné začátky ORD

Prvním velkým letištěm sloužícím Chicagu bylo městské letiště, které bylo otevřeno v roce 1926, ale trvalo jen několik let, než si úřady města Chicaga uvědomily, že nové letiště nemá dostatečnou kapacitu, a začalo se hledat nové a větší místo. Než však mohlo být učiněno jakékoli rozhodnutí, vypukla v Evropě válka a Amerika právě vstoupila do boje. Urychleně bylo vybráno místo zvané Orchard Place, kde se okamžitě začaly vyrábět Douglasy C-54 Skymaster (čtyřmotorové dopravní letouny) pro válečné účely. V továrně bylo vyrobeno více než 650 dopravních letadel C-54, která létala z letiště, kterému se začalo říkat Douglas Airport.

Na konci druhé světové války byl kontrakt se společností Douglas na tomto místě ukončen a výrobce letadel přesunul své výrobní provozy do Kalifornie a letiště změnilo svůj název na Orchard Field Airport s kódem označení letiště ORD.

Po všech válečných aktivitách pak letiště O'Hare (Orchard Field) zažilo klidné období před vypuknutím korejské války v roce 1950, kdy se na něm opět odehrávaly vojenské akce. Letiště bylo hojně využíváno letectvem Spojených států a stalo se stíhací základnou pro americkou 62. stíhací a záchytnou letku. Po skončení války v roce 1953 letectvo nadále využívalo Orchard Field jako základnu pro aktivní službu, ale s klesající potřebou stíhacích letounů visela budoucnost letiště na vlásku.

Komerční vzestup

Díky dobrému plánování (nebo čistému štěstí) se právě v době, kdy se americké letectvo stahovalo z letiště Orchard Field, začala výrazně zvedat jeho komerční aktivita. Letiště, které bylo v roce 1949 přejmenováno na O'Hareovo letiště na počest leteckého esa amerického námořnictva Edwarda O'Harea, předběhlo svou dobu svým designem i uspořádáním. Letiště O'Hare, které navrhl Ralph H. Burke, se pyšnilo centrálním terminálem rozděleným na propojené terminály, podzemními tankovacími stanicemi, přímým silničním přístupem k terminálům a přímým železničním spojením s centrem Chicaga. To byly rozhodující faktory rychlého růstu a úspěchu letiště O'Hare a na nově vznikajícím letišti brzy začaly působit hlavní americké a světové letecké společnosti.

Rozložení letiště

Na mezinárodním letišti O'Hare jsou čtyři budovy terminálů (označené čísly 1,2,3 a 5), které obsahují devět odbavovacích hal označených písmeny B,C,E,F,G,H,K,L a M.
Terminály 1,2 a 3 jsou vzájemně propojené, ale terminál 5 se nachází napříč řadou pojezdových drah a dostanete se k němu buď kyvadlovou dopravou, nebo systémem Airport Transit. Dostat se do terminálu 5 také znamená opustit jeden bezpečnostní prostor a po příletu projít další bezpečnostní kontrolou.
Na letišti O'Hare International jsou dvě sady tří paralelních vzletových a přistávacích drah. Nacházejí se po obou stranách budov terminálu, tři dráhy jsou v severní části letiště a druhá sada tří drah v jižní části letiště. Kromě toho jsou na letišti další dvě vzletové a přistávací dráhy (jedna severní, druhá jižní), celkem jich je osm, což je nejvíce ze všech civilních letišť na světě.

Letecké společnosti a terminály

Ačkoli je terminál 5 považován za mezinárodní terminál letiště O'Hare, není jediným terminálem, který odbavuje mezinárodní lety, protože terminály 1 a 3 odbavují také omezený objem transtichomořské a transatlantické letecké dopravy.

Níže je uveden průvodce, které letecké společnosti využívají kterou budovu terminálu:

Terminál 1

United Airlines, All Nippon Airways (ANA), Lufthansa

Terminál 2

United Airlines, JetBlue, Delta Airlines, Air Canada

Terminál 3

Alaska Airlines, Air Choice One, American Airlines, Spirit Airlines, Iberia, Japan Airlines, Cape Air

Terminál 5

Air France, Air India, Aer Lingus, AeroMexico, Air New Zealand, Asiana, Austrian Airlines, British Airways, Cathay Pacific, Copa Airlines, China Eastern Airlines, Emirates, Ethiopian Airlines, EVA Air, Finnair, Etihad Airways, Frontier Airlines, Hainan Airlines, Interjet, IcelandAir, KLM, Korean Air, LOT Polish Airlines, Royal Jordanian, Southwest Airlines, Qatar Airways, Sun Country Airlines, Swiss International, Turkish Airlines, Thai Airways, Volaris Airlines

Původně existoval terminál 4, který se však ukázal jako příliš stísněný pro množství letů, cestujících a potřebnou kyvadlovou autobusovou dopravu, a byl nahrazen vylepšeným terminálem 5.

Bezpečnostní a celní kontroly

Jak se dá očekávat na každém americkém letišti, bezpečnostní a celní kontroly jsou brány velmi vážně a je nesmírně důležité mít všechny doklady v pořádku a ujistit se, že zavazadla neobsahují zakázané předměty. Veškeré bezpečnostní kontroly spadají pod TSA (Transportation Security Administration) a v každé ze čtyř budov terminálů jsou bezpečnostní stanoviště.

Zatímco američtí občané obvykle projdou bezpečnostní a celní kontrolou s minimálním zpožděním, u cizinců přilétajících do Spojených států tomu tak vždy není. Občané zemí programu bezvízového styku (VWP) (který zahrnuje Evropu a Spojené království) budou potřebovat platný cestovní pas se schválením ESTA. ESTA je zkratka pro Electronic System for Travel Authorization a jedná se o digitální vízum, které je spojeno s cestovním pasem. Schválení ESTA je povinné pro všechny občany programu VWP, kteří chtějí vstoupit do USA, ale nezakládá automaticky právo na vstup, protože toto rozhodnutí zůstává v rukou úředníka Celní a pohraniční ochrany (CBP), který provádí kontrolu.

Celní kontrola na letišti se nachází v terminálu 5 (protože sem přilétají mezinárodní lety) a přijíždějící cestující si musí vyzvednout veškerá zavazadla, než se přesunou k bezpečnostním a celním přepážkám. Namátkové kontroly a rentgenové prohlídky zavazadel jsou běžnou praxí a návštěvníci by si měli uvědomit, že než budou moci opustit letiště, může to trvat až dvě hodiny, než projdou všemi kontrolami.

Automatická pasová kontrola

Letiště O'Hare je prvním americkým letištěm, které cestujícím nabízí možnost automatizované pasové kontroly (APC ) s cílem zjednodušit a urychlit příletový proces. Občané programu VWP s platným pasem schváleným ESTA mohou vstoupit do samoobslužného stánku v prostoru pasové kontroly, kde vyplní krátký dotazník. Použití systému APC je bezplatné a shromážděné osobní údaje jsou bezpečně uloženy. Po vyplnění dotazníku je vydáno potvrzení, které je následně předloženo službu konajícímu úředníkovi CBP, kde je ověřeno a cestujícímu je povolen vstup do Spojených států.

Přestupy a pozemní doprava

Vzhledem k výhledovému plánování a relativní blízkosti letiště k Chicagu existuje mnoho možností, jak se dostat na mezinárodní letiště O'Hare a zpět, včetně autobusů, kyvadlové dopravy, vlaků, taxi, půjčoven aut a spolujízdy.

Autobusy a kyvadlová doprava

Na mezinárodní letiště O'Hare jezdí řada pravidelných autobusových linek a také speciální kyvadlová doprava z Chicaga a jeho předměstí.

Vlak

Mezi letištěm O'Hare a Forest Park jezdí 24 hodin denně linka Blue Line společnosti CTA (Chicago Transit Authority ) přes centrum Chicaga.

Taxi

Taxíky na letiště O'Hare a zpět jezdí v hojném počtu a za rozumné ceny.

Půjčovna aut

Všechny známé půjčovny aut najdete v Chicagu nebo na letišti a cestující, kteří přilétají na letiště O'Hare, si mohou předem rezervovat parkovací místo.

Sdílení jízd

Na letiště a z letiště jezdí Uber a další společnosti pro spolujízdu, ale nově příchozím se doporučuje, aby si předem rezervovali jízdu pomocí telefonní aplikace příslušné společnosti.

Na letišti

Vzhledem k tomu, že terminály 1 až 3 jsou vzájemně propojené, je snadné pohybovat se v těchto oblastech pěšky, ale pokud je cílem cesty terminál 5, nelze to udělat. Do odbavovací haly pro mezinárodní odlety Terminálu 5 však jezdí bezplatná kyvadlová doprava, která je k dispozici 24 hodin denně.

Cestující, kteří z letiště odjíždějí do města, mohou využít místní železniční systém (Metra), který jezdí do centra Chicaga, nebo se mohou vydat na modrou linku CTA přímo do centra Chicaga. Stanice Blue Line se nachází v letištní garáži a je dostupná přímo z terminálů 1, 2 nebo 3 nebo kyvadlovým autobusem z terminálu 5.