Zkontrolovat stav registrace ESTA
Novinky, informace a pomoc ESTA.

Průvodce po mezinárodním letišti Johna F. Kennedyho (JFK)

Mezinárodní letiště Johna F. Kennedyho (JFK ) se nachází ve čtvrti Queens přibližně 26 km jihovýchodně od Manhattanu a je v provozu od roku 1948. Po atentátu na Johna F. Kennedyho v roce 1963 bylo letiště přejmenováno na počest zavražděného 35. prezidenta Spojených států.

Geografie letiště

Letiště je postaveno na ploše bývalých bažin v Jamajské zátoce, která svého času zahrnovala golfové hřiště Idlewild, jehož výstavba byla zahájena v roce 1943. V roce 1948 bylo oficiálně pojmenováno New York International Airport, Anderson Field, ale nové letiště bylo obecně označováno jako Idlewild, což se běžně používalo až do konce roku 1963.

Historie letiště JFK

Slavnostního otevření se zúčastnil prezident Harry S. Truman a první let se uskutečnil 1. července 1948. Aby podpořil růst a rozvoj nového letiště, donutil přístavní úřad zahraniční letecké společnosti využívat letiště Idlewild tím, že jim zrušil povolení přistávat na nedalekém letišti LaGuardia, které se v té době snažilo zvládat požadavky na něj kladené. V době otevření mělo letiště Idlewild jednu malou budovu terminálu, která však byla během několika let rozšířena na téměř trojnásobek své velikosti a v roce 1952 k ní byla přistavěna kontrolní věž a řada nových budov a vzletových a přistávacích drah.

Rychlé rozšiřování a růst

V roce 1951 se na letišti JFK International uskutečnilo v průměru jen 73 letů, ale v následujícím roce, kdy bylo letiště Newark dočasně uzavřeno a provoz byl převeden na letiště Idlewild, se tento počet dramaticky zvýšil. S příchodem nových letounů DC-7 a L-1049 Constellation, které přednostně využívaly letiště Idlewild před letištěm LaGuardia, přibyly další zakázky. V polovině roku 1957 se objem provozu zvýšil na průměrně více než 1 280 odletů za jediný týden.

Během několika málo let se Idlewild stal jedním z nejrušnějších letišť na světě a v roce 1954 zaznamenal nejvyšší celosvětový objem mezinárodní letecké dopravy. Původně zamýšlený jediný terminál s 55 branami byl brzy považován za nepraktický a nedostačující požadavkům a hlavní letecké společnosti protestovaly, že dostupný prostor nebude schopen pojmout budoucí růst.

V roce 1955 byly představeny plány na výstavbu sedmi nových terminálů, z nichž pět mělo být přiděleno jednotlivým největším leteckým společnostem, jeden měl být sdílen třemi dalšími leteckými společnostmi a jeden měl být určen speciálně pro mezinárodní přílety. Kromě toho měla být postavena nová jedenáctipatrová řídicí věž a nezbytné silnice, pojížděcí dráhy a parkoviště, které by byly nutné pro hladký provoz nově rozšířeného letiště.

Měsíc po atentátu na prezidenta Kennedyho v prosinci 1963 bylo letiště oficiálně pojmenováno Mezinárodní letiště Johna F. Kennedyho a dostalo nové kódy leteckých společností JFK a KJFK.

Od roku 1963 až do roku 2016 procházelo JFK dalším rozšiřováním a modernizací, ale v lednu 2017 bylo rozhodnuto, že letiště potřebuje zásadní rekonstrukci kvůli stále rostoucím nárokům na přístup a nedostatečné kapacitě. V té době JFK odbavovalo přibližně 60 milionů cestujících ročně, což se v roce 2020 zvýšilo na 75 milionů a do roku 2050 se očekává, že počet cestujících překročí 100 milionů. Plánované renovace zahrnovaly:

  • Rozšíření nejnovějších budov terminálu
  • přemístění starších terminálů
  • Rekonfigurace stávajících dálničních ramp
  • Zvýšení počtu jízdních pruhů na Van Wyck Expressway, která spojuje letiště JFK, Queens a Bronx.

Po dokončení renovací bude mít JFK 149 bran pro přístup k letadlům a čtyři vzletové a přistávací dráhy.

Letecké společnosti a určené terminály

V současné době je na letišti JFK v provozu šest terminálů označených čísly 1 až 8. Výjimkou jsou terminály 3 a 6, které byly v roce 2011, resp. 2013 zbourány, přičemž terminál 5 byl značně rozšířen a nahradil dva chybějící.

Terminál 1

Terminál 1 slouží: Lufthansa, Asiaana Airlines, Austrian Airlines, Azerbaijan Airlines, Azores Airlines, Brussels Airlines, Cayman Airways, China Eastern, Condor, Eastern Airlines, EgyptAir, EVA Air, Flair Airlines, Interjet, ITA Airways, Japan Airlines, Korean Air, Lufthansa, NEOS, Norse Atlantic Airways, Philippine Airlines, Royal Air Maroc, Saudi Arabian Airlines, SWISS International, Swoop, TAP Portugal, Turkish Airlines, Viva Aerobus a Volaris.

Terminál 2 (nazývaný také Delta JFK Terminal)

Terminál 2 je vyhrazen výhradně pro lety společnosti Delta Air Lines.

Terminál 4

Terminál 4 je určen pro mezinárodní přílety a je také uzlem pro dálkové lety společnosti Delta Airlines. Mezi obsluhované letecké společnosti patří: Aero Mexico, Air Europa, Air India, Avianca Brazil, Caribbean Airlines, China Airlines, China Southern, Copa Airlines, Delta Airlines, El Al, Emirates, Etihad, Hawaiian Airlines, Kenya Airways, KLM, Kuwait Airways, LATAM, Singapore Airlines, South African Airways, Uzbekistan Airlines, Virgin Atlantic, Westjet a XiamenAir.

Terminál 5

Terminál 5 je hlavně doménou nízkonákladové společnosti JetBlue Airways, ale odbavuje také lety irské letecké společnosti Aer Lingus, protože příchozí cestující byli před nástupem na let z Irska podrobeni předběžné kontrole.

Terminál 7

Terminál 7 v současné době provozuje společnost British Airways, která si jej pronajímá do roku 2022 s možností prodloužení o tři roky. Terminál 7 není jediným terminálem, který je využíván pro lety společnosti British Airways: Aerolineas Argentinas, Alaska Airlines, ANA (All Nippon), Eurowings, Iberia, Icelandair, LOT, Ukraine International Airlines a United Airlines.

Terminál 8

Terminál 8, který spravuje společnost American Airlines, třetí největší letecký dopravce na letišti JFK, je rovněž centrem odletů a příletů pro: Cathay Pacific, Ethiopian Airlines, Finnair, Qatar Airways a Royal Jordanian.

Všechny terminály na letišti JFK jsou propojeny sítí AirTrain. U každého terminálu se vedle krátkodobých parkovišť nacházejí stanice AirTrain, kde vlaky jezdí nepřetržitě každé dvě až pět minut. Služba AirTrain navazuje také na parkoviště, půjčovny aut a hotelové směny a je bezplatná.

Imigrační odbavení

Převážná většina přijíždějících zahraničních návštěvníků vstoupí do Spojených států přes terminál 4, kde projdou imigračním odbavením. Bez ohledu na to, který terminál odbavuje přilétající letadla, bude imigrační proces stejný. S výjimkou občanů USA nebo Kanady (nebo cestujících ze zemí, které se přihlásily k programu Global Entry), kteří mohou využít kiosek APC (automatizované pasové kontroly) nebo mobilní aplikaci Passport Control, se všichni přilétající cestující musí dostavit k odbavení na pasovou kontrolu pro občany jiných zemí než USA.

Cizí státní příslušníci vstupující do Ameriky budou potřebovat platný cestovní pas, který byl schválen ESTA. ESTA (Electronic System for Travel Authorization) je automatizovaný program bezvízového styku, který je povinný pro všechny přijíždějící cizince. Je třeba poznamenat, že vlastnictví schváleného pasu ESTA nezaručuje jeho držiteli automatický vstup do Spojených států, protože toto rozhodnutí je v konečném důsledku na příslušném pracovníku Celní a pohraniční ochrany USA (CBP).

Při pasové kontrole mohou být návštěvníci dotázáni na účel své návštěvy USA a na podrobnosti týkající se místa, kde se hodlají zdržovat nebo které hodlají navštívit. V některých případech může být návštěvník v rámci bezpečnostního protokolu také vyfotografován nebo požádán o poskytnutí otisků prstů. Od návštěvníků se také očekává, že nahlásí veškeré potraviny nebo rostlinné předměty, protože mohou obsahovat hmyz, zárodky nebo nemoci.

Transfery a pozemní doprava

Cestování mezi letištěm JFK a městem New York je pravděpodobně nejvhodnější uskutečnit vlakem AirTrain, který jezdí z letiště do města, kde je možné navázat na newyorské metro. Pro cestující mířící na letiště JFK nebo příchozí, kteří se chtějí dostat do větší části New Yorku, je k dispozici řada možností.

AirTrain

AirTrain nejenže spojuje všechny terminály na letišti JFK, ale jezdí také do města, kde končí na stanici Jamaica nebo Howard Beach. Ze stanice Jamaica je možné se napojit na metro a cestovat do Queensu, Brooklynu, Midtownu a Dolního Manhattanu nebo Jamaica Center. Na stanici Jamaica se nachází také železnice Long Island Rail Road, která jezdí z Queensu, Brooklynu a Manhattanu na Long Island. Stanice Howard Beach se napojuje na systém metra a vede z Brooklynu a Manhattanu na východě do Rockaways jižně od letiště JFK.

Newyorské metro

Newyorské metro nejezdí až na letiště JFK, takže cestující musí nejprve dojet na stanice Jamaica nebo Howard Beach a přestoupit na vlak AirTrain, který obsluhuje všechny terminály letiště.

Autobusová doprava

Metropolitní dopravní úřad (MTA) provozuje pravidelnou autobusovou dopravu z Brooklynu, Queensu a dalších newyorských čtvrtí na mezinárodní letiště Johna F. Kennedyho.

Taxi

V závislosti na místě odletu (nebo cílové destinaci) může být taxi z letiště JFK drahé. Z Manhattanu na letiště JFK je možné využít paušální jízdné 52 USD (v současné době), které platí pro jednoho až čtyři cestující v taxíku (pět v minivanu). K paušálnímu jízdnému může být ve špičce účtován příplatek a státní daň ve výši padesáti centů. Je také obvyklé dát řidiči spropitné.

Přijíždějící návštěvníci si mohou na letišti JFK snadno pronajmout auto, protože na každém příletovém terminálu je přepážka půjčovny aut nebo zdvořilostní telefon, kterým lze kontaktovat půjčovnu.