Mezinárodní letiště Miami, kdysi známé jen jako Wilcox Field, je hlavním letištěm pro větší oblast Miami a denně odbavuje více než 1 000 vnitrostátních a mezinárodních letů. Letiště se nachází pouhých 13 km od centra Miami a je vstupní branou do Karibiku a Latinské Ameriky a jedním z nejdůležitějších leteckých uzlů ve Spojených státech.
Ve 20. letech 20. století bylo letiště Miami City Airport prvním letištěm sloužícím pro oblast Miami, když v roce 1928 společnost Pan American World Airways (Pan Am) otevřela vlastní zařízení na pozemku sousedícím se stávajícím letištěm, které se jmenovalo Pan American Field. Noví majitelé se okamžitě pustili do výstavby moderního terminálu, dvou hangárů, betonových odbavovacích ploch a dvou vzletových a přistávacích drah se zpevněným povrchem, aby uspokojili poptávku a předpokládaný budoucí letecký provoz. Vzhledem k tomu, že letiště provozované společností Pan American disponovalo vstupním přístavem (právo odbavovat zahraniční lety a provádět celní kontroly cestujících a nákladu), bylo atraktivní nabídkou pro další velké mezinárodní letecké společnosti: v roce 1931 začala z letiště létat společnost Eastern Air Lines a v roce 1936 ji následovala společnost National Airlines. V roce 1943, během druhé světové války, otevřela americká armáda Miami Army Airfield, které se nacházelo jižně od Pan American Field. To znamenalo, že v těsné blízkosti nyní fungovala tři samostatná letiště, což nedávalo ekonomický smysl.
Po skončení války shromáždil přístavní úřad města Miami finanční prostředky potřebné ke koupi Pan American Field a krátce poté v roce 1949 získal i Miami Army Airfield. O deset let později byla stará budova terminálu na Pan Am Field uzavřena a nahrazena novým a moderním terminálem pro cestující. Letectvo Spojených států využívalo letiště až do roku 1959, kdy byl provoz přemístěn na dnešní základnu Homestead Air Reserve Base.
V roce 1951 bylo miamské letiště značně rozšířeno, když Přístavní úřad připojil rozsáhlé pozemky v okolí a letiště se nyní rozkládá na ploše téměř 3 000 akrů. Počátkem padesátých let se na letišti rozšířily také komerční aktivity, z Miami nyní létá mnoho zahraničních leteckých společností a počet letů pravidelně přesahuje 900 denně. Díky lepšímu vybavení, rozšířené kapacitě a postavení letiště jako vstupního přístavu bylo letiště v Miami nyní uznáváno nejen jako vstupní brána do Jižní Ameriky, Karibiku a Evropy, ale také jako jedno z nejdůležitějších letišť ve Spojených státech. Po několika miliardách dolarů investovaných do letiště následovala další významná rozšíření až do 90. let, kdy si Miami pevně vybudovalo pozici jednoho z nejrušnějších provozovaných letišť na světě.
Mezinárodní letiště Miami má tři terminály (severní, centrální a jižní), v nichž se nachází šest odbavovacích hal označených D, E, F, G, H a J. Terminály se nacházejí na třech úrovních (1,2 a 3), přičemž všechny odbavovací haly se nacházejí na úrovni 2. Terminály jsou umístěny na dvou podlažích.
V severním terminálu se nachází odbavovací hala D, která má 51 bran a je hlavní základnou společnosti American Airlines.
Centrální terminál využívají také American Airlines spolu s dalšími dvanácti leteckými společnostmi (které jsou partnery letecké aliance Oneworld) a řadou latinskoamerických a karibských leteckých společností. V tomto terminálu se nachází odbavovací haly E, F a G, které mají 51 bran.
Jižní terminál obsahuje odbavovací haly H a J. Odbavovací hala H je hlavním mezinárodním terminálem pro letecké společnosti, které nejsou členy aliance Oneworld, a také pro společnost Delta Airlines. Terminál J odbavuje především transkontinentální lety pro řadu leteckých společností, které nejsou členy aliance Oneworld.
Všechny odbavovací haly (kromě haly G) na letišti Miami mají přístup ke stanicím americké celní a pohraniční ochrany (CBP), kde jsou příchozí cestující před odbavením kontrolováni při vstupu do Spojených států.
Jednotlivé odbavovací haly jsou přiděleny konkrétním leteckým společnostem, ačkoli někteří větší dopravci musí kvůli nadměrné poptávce nebo počtu cestujících využívat jednu nebo více odbavovacích hal. Níže je uveden (i když ne úplný) přehled leteckých společností, které mají na mezinárodním letišti v Miami své odbavovací haly.
Asiana Airlines, Gulf Air, Air New Zealand, Cathay Pacific, Jalways Airlines, Corsair Airlines, Etihad Airlines, ANA Airlines, Elite Airways, Srilankan Airlines, Kalitta Air, British Airways, Norwegian Air UK, Emirates, Southwest Airlines, Royal Jordanian Airlines, China Eastern Airlines, Vietnam Airlines, Sunwing Airlines, Viva Aerobus, Alaska Airlines, GOL, Qantas, Air Tahiti Nui, Eastern Air Lines, Ethiopian Airlines, Royal Air Maroc Airlines, Virgin Australia, China Airlines, Allegiant, Singapore Airlines, China Southern Airlines, American Airlines, TACA Airlines, LOT, Kenya Airways, TUI, Fiji Airlines, Malaysia Airlines, Saudia Airlines, Thai Airways, Korean Air Lines.
Cayman Airways, Finnair, Qatar Airways, Interjet Airlines, Surinam Airways Airlines, WestJet Airlines, Aer Lingus, Iberia Airlines, Aeroflot, Air China Airlines.
Sun Country Airlines, TAP Air Portugal, Eurowings Airlines, Boliviana De Aviacion, Frontier Airlines, Air Europa.
Aruba Airlines, United Airlines, Volaris Airlines, World Atlantic Airlines, Swift Air, Miami Air International.
KLM, Air France, BahamasAir Airlines, Alitalia, Delta Airlines, Virgin Atlantic, Aeromexico Airlines, SAS Scandinavian Airlines.
Aerolineas Argentinas Airlines, Lufthansa, Caribbean Airlines, Air Canada, LATAM, Swiss International Air Lines, Viva Colombia, Austrian Airlines, El Al Airlines, COPA Airlines, Turkish Airlines, Spirit Airlines, Avianca Airlines.
Přestože se cestující mohou dostat do všech hal a terminálů pěšky, není možné vždy zůstat v zabezpečeném prostoru. Zůstat v letištní části je možné při přechodu z odbavovací haly D do haly E nebo z haly H do haly J (s výjimkou příletů mezinárodních letů), ale ve všech ostatních případech je nutné projít bezpečnostní kontrolou.
Ačkoli je možné dostat se pěšky do kteréhokoli terminálu nebo odbavovací haly, je třeba si uvědomit, že Miami je velké a značně rozlehlé letiště. Například odbavovací hala D je od jednoho konce ke druhému dlouhá více než kilometr a mezi alternativy k chůzi patří např:
Skytrain - v hale D jezdí Skytrain se čtyřmi zastávkami na kilometr dlouhé trase. Vlak jezdí každé tři minuty a jeho stanice se nacházejí poblíž bran D17, D25, D29 a D46.
Vlak MIA E - Vlak E vyjíždí z úrovně 4 v hale E a jezdí k branám E20 - E33 v satelitním terminálu haly.
MIA Mover - Automatický vlak MIA Mover přepravuje cestující z letiště do Intermodálního centra Miami (uzel pro místní autobusovou dopravu, meziměstskou autobusovou dopravu, místní příměstské vlaky a meziměstskou železniční dopravu v Miami), kde je možné navázat další spojení.
Cestující, kteří opouštějí letiště, mohou využít kyvadlovou dopravu Tri-Rail, veřejné autobusy a taxislužbu, které se nacházejí v centru letiště za třemi budovami terminálu.
Po celém letišti je rozmístěno deset bezpečnostních kontrolních stanovišť. Čtyři se nacházejí v odbavovací hale D a další kontrolní stanoviště jsou u každého vchodu do odbavovacích hal E, F a G. Další dvě kontrolní stanoviště se nacházejí u vchodů do odbavovacích hal H a J a další bezpečnostní kontrola je ve spojovací hale mezi odbavovacími halami H a J.
Úřad pro bezpečnost dopravy (TSA) pod záštitou ministerstva vnitřní bezpečnosti odpovídá za předběžnou kontrolu přijíždějících návštěvníků a také za provádění bezpečnostních kontrol na letišti. Abyste ušetřili čas při dalších návštěvách letiště MIA, je možné naplánovat si pohovor v centru pro zápis do systému TSA PreCheck, které se nachází ve 4. patře v hale D.
Přilétající cizinci by se měli ujistit, že před pokusem o vstup do Spojených států požádali o povolení ESTA (elektronický systém pro cestovní povolení) a obdrželi ho. Jedná se o formu elektronického víza, které je digitálně propojeno s cestovním pasem a ověřuje oprávnění držitele pasu ke vstupu.
V některých zemích nemusí být možné požádat o ESTA. V takových případech bude cestující potřebovat platné vízum ze země původu, které bylo schváleno velvyslanectvím nebo konzulátem USA.
Stejně jako na všech amerických letištích jsou bezpečnostní opatření přísná a kontroly důkladné a cestující, kteří přicestují bez správných dokladů nebo průkazu totožnosti, mohou být zadrženi a deportováni nebo v závažnějších případech zatčeni.
Na mezinárodní letiště Miami a zpět se můžete dopravit několika způsoby.
Z letiště na hlavní nádraží v Miami jezdívlak MIA Mover. Metrorail má během týdne pravidelné odjezdy každých 30 minut a o víkendech každých 15 minut z hlavního nádraží na letiště MIA.
Z MIA na hlavní nádraží v Miami jezdí takévlak Tri-Rail, který obsluhuje Fort Lauderdale.
Na stanici Miami Airport jezdíautobusy MetroBus 37, 42, 57, J a 150 Miami Beach Express. Společnost Miami Beach Bus provozuje linku z Miami Beach na letištní stanici.
Mezi letištěm a centrem Miami jezdí soukromá nebo sdílená kyvadlová doprava, kterou je však nutné předem rezervovat.
Taxíků je v Miami dostatek, ať už jedete na letiště nebo z něj. S taxislužbou nebo řidičem lze dohodnout paušální cenu za cestu.
Přilétající nebo odlétající cestující mohou také využít služeb registrované dopravy, jako jsou Lyft, Uber a Wingz, a vyjednat si odpovídající cenu jízdného v závislosti na místě vyzvednutí a předání.